top of page

Marka Mimarisi ve Hedefleri

Marka yönetimi alanında marka mimarisi, bir organizasyonel varlık içindeki markaların yapısıdır. Bir şirketin portföyündeki markaların birbirleriyle ilişkili olma ve birbirlerinden farklılaşma şeklidir.


Marka mimarisi, organizasyon içindeki farklı markalaşma liglerini tanımlamalıdır; kurumsal marka ve alt markaların birbirleriyle nasıl ilişki kurduğu ve desteklediği; ve alt markaların ait oldukları kurumsal markanın temel amacını nasıl yansıttığını veya pekiştirdiğini.


Genellikle marka mimarisi hakkındaki kararlar, bir ana markanın ve bir alt marka ailesinin nasıl yönetileceğiyle ilgilidir - hissedar değerini en üst düzeye çıkarmak için marka mimarisini yönetmek, genellikle marka değerleme modeli tekniklerini kullanmayı içerebilir.


Marka Mimarisinin Hedefleri


Marka mimarisinin altı hedefi bulunmaktadır ve bunlar kısaca şöyle açıklanabilir:


1. Güçlü ve etkili markalar yaratmak: Güçlü markanın en önemli özelliği, müşteride yankı uyandıran farklılık ve çekim yaratmaktır. Marka mimarisi hedeflediği kadar güçlü markalara sahip değilse bu, markanın kendi başarısızlığı olacaktır.


2. Marka inşası kaynaklarının alokasyonu: Portföy içerisindeki markaların tanımlanması optimal seviyede kaynak tahsis etme kararı ile ilgili en önemli adımlardan birisidir.


3. Sinerji yaratmak: İyi tasarlanmış bir marka mimarisi birçok sinerji kaynağı ile sonuçlanmalıdır. Özellikle farklı durumlarda kullanılan markalar, görselliği zenginleştirilmeli, marka bağlantıları yaratmalı ve maliyet verimliliğini yönetebilmelidir.


4. Ürün sunumunda açık ve anlaşılabilir olmayı sağlamak: Marka sistemi, ürün sunumunu açık ve anlaşılabilir olarak sağlamayı sırf tüketiciler için değil aynı zaman çalışanlar ve iş ortakları için de sağlamalıdır.

5. Marka değerini artırmak (Kaldıraç etkisi):

Kaldıraç etkisine sahip olmak, ana pazarlarında güçlerini artırabilen ve yeni pazarlara doğru genişleyebilen markalar için geçerlidir. Kaldıraç etkisine sahip olmayan markalar ise katma değer yaratamayan markalardır. Marka mimarisinin işlerinden birisi de marka genişleme fırsatlarını bir yapı içinde değerlendirme ve disipline edebilme görevini üstlenmesidir.


6. Gelecekteki büyüme opsiyonlarına platform oluşturmak: Marka mimarisi, geleceğe yönelik bir bakış açısına sahip ve yeni pazarlara yönelik stratejik atılımları destekleyici olmalıdır. Bu da çok önemli genişleme potansiyeline sahip uzman marka yaratmak anlamına gelmektedir.


 
 
 

Yorumlar


bottom of page