Kandırıkçılığın Partneri GreenWashing :)
- AI Marka Mentoru

- 18 Eki 2021
- 2 dakikada okunur
Son dönemlerde sıkça karşılaştığımız ‘sürdürülebilirlik’ kavramı aslında ağzımızdan bir çırpıda çıkan bir kelime. Bir şeyin sürdürülüyor, devam ettiriliyor gibi bir algısı var. Aslında bu o kadar da basit, bir çırpıda uygulanabilecek bir görüş değil. Dikkat, araştırma ve emek gerektiren bir disiplindir. Birleşmiş Miletlerin yayımladığı bildirgenin detayını https://www.kureselamaclar.org linkinden incelenizi öneririm.
Sürdürülebilirlik kavramıyla yakın zamanlarda karşımıza çıkan ‘GreenWashing’ terimi de neyin nesi derseniz; önce kelimenin anlamına bakalım sonra birlikte fikir yürütelim.
"Yeşil parlaklık" olarak da adlandırılan yeşil yıkama, halkı bir kuruluşun ürünlerinin, amaçlarının ve politikalarının çevre dostu olduğuna ikna etmek için yeşil PR ve yeşil pazarlamanın aldatıcı bir şekilde kullanıldığı bir pazarlama şeklidir diye açıklamış sevgili Wikipedia.
Aslına bakılırsa kısa anlamıyla ‘mış’ gibi olan bir anlamdan ibaret. Özellikle pandemi dönemi hepimizi çarşaf çırpar gibi çırptı :) Tüm insanlarla beraber markalarda kendilerini sorgulamaya başladı. AMACIMIZ NE? NİÇİN VARIZ? BU DÜNYAYA KATKIMIZ NE? Derken GreenWashing teriminin aynı zaman denk gelmesi sizce bir tesadüf mü?
Hadi bir örnek üzerinden gidelim. Reklamcı olduğumuz için markaların olabildiğince hepsini inceliyor, globaldeki rakipleriyle karşılaştırıyor, deneyimimizle beraber çıktılar sağlıyor ve sektörü bu şekilde okuyoruz. Bunu yaparken yıllardır sürdürülebilirlik için çabalayan, en ufak ayrıntısına dikkat eden, ‘mış’ gibi değilde bunu gerçekten yaşayan, masraftan kaçınmadan geleceğe bu konu ile ilgili yatırımlar yapan, profesyonel ekiplerle çalışan bir markaları de gözlemliyoruz. Örneğin Tesla yerelde de Arçelik. Elbette artısı ve eksisi tartışılır ama bu yola inanmışlar ve bu yolda mükemmel olmak için ilerliyorlar. Yani söylemekten öte eyleme geçmişler. Pandemi dönemindeki AMACIMIZ NE? sorusuna cevap verecek bir cümleleri var. Peki bu kadar emek karşısında etiketini bir anda yeşile döndürenler hemen logolarında yeşil kullananlar (Coca Cola, Pepsi, Mc Donald’s vb.) sizce ne yapıyor?
Hem cevabı hepimiz biliyoruz hem de zaman maalesef ki kötü örnekleri ile bize bunları gösteriyor. Bir fikir olarak https://www.youtube.com/watch?v=BjZzLGj5yGM linkindeki içeriği inceleyebilirsiniz.
Diyeceğim o ki; tartışmaya oldukça açık bir konu ama AMACI olan kalır, mış gibiler GreenWashing’le akar gider :)



Yorumlar